Vad kul att se dig!

Christina Stielli

När vi får en komplimang slappnar musklerna av, i blodet går det igång både dopamin, oxytocin och endorfiner som gör att vi orkar mer, blodtrycket sänks och vi ler. På jobbet kan de vara avgörande för samarbetet och för stämningen i arbetsgruppen. Jag pratade om detta nyligen i Nyhetsmorgon.

Att ge komplimanger bygger förtroende

Alla delar samma längtan efter att bli sedd och uppmärksammad. När jag får en komplimang ökar min vilja till samarbete och förtroende.

Vi skapar god atmosfär på jobbet

Ge en komplimang till en person och den personen kommer att vara mer benägen att ge en annan kollega en komplimang. Det sprider sig och det vi ger får vi tillbaka.

Det skapar välmående

När jag får en komplimang lyfter det fokus från det jag upplever är negativt till det som är positivt. Det gör att jag stressar något mindre, ser möjligheter istället för svårigheter och hare en chans att bli lite mer kreativ. Anledningen är dopaminet som går igång i hjärnan när vi gör eller får höra att vi gjort något bra. Dopaminet skapar ett välbehag, jag blir nöjd, glad och tillfredsställd.

Det förstärker min framgång på jobbet

Om jag får höra att jag har gjort ett bra jobb, att jag var skicklig i ett möte med en person kommer det att göra att jag gör ett ännu bättre jobb nästa gång, stärkt i den feedback jag har fått. Dopaminet ser faktiskt till så att min inlärning ökar och jag blir mer effektiv.

Vi gör världen lite bättre

Att uppmärksamma och berätta när någon vi har omkring oss gör något bra sprider en vänlighet vi behöver mer av idag. Det kostar ingenting att berätta för en du passerar på gatan att han eller hon klär i sina glasögon eller att färgen på mössan är väldigt fin. Att ge barn och tonåringar komplimanger är kanske extra viktigt. Det kan till och med ge dem ett förtroende och en respekt för vuxenvärlden.

Hövlighet på jobbet visar sig till och med kunna sänka sjukfrånvaron och Forbes skriver om att en komplimang värderas av hjärnan lika högt som om vi fick en bunt pengar av någon.

Christina Stielli är författare, föreläsare och organisationsutvecklare. Hon pratar bland annat om medarbetarskap och arbetsglädje och hon har blivit utsedd till Årets talare två gånger.

Några av våra kunder om oss

Har alltid varit nöjd i mina kontakter med Talarforum. Ett företag att lita på och som lyssnar på kundens önskemål. Förslagen man får är alltid överensstämmande sedan får man välja beroende på fokus och målgrupp

Marie Tilly
Täby Kommun

Med Talarforum kan vi alltid känna oss trygga med att få det vi önskar, de är lyhörda och lyckas alltid matcha rätt utifrån våra önskemål. Att de är professionella och serviceinriktade i sitt arbete gör valet att vara kund enkelt. Jag kan varmt rekommendera att anlita Talarforum.

Anna Raftheim
SATS Sports Club Sweden AB

Vi anlitar Talarforum för att det är så otroligt tryggt och skönt att samarbeta. Vi har samarbetat under många år och vi har aldrig blivit besvikna. De har en fingertoppskänsla och professionalism att alltid plocka fram rätt talare till vår organisation och tillfälle. Jag kan starkt rekommendera alla att vända sig till Talarforum, ni kommer inte att bli besvikna.

Anna Treschow
SABO

Talarforum har mycket kunnig personal med kundens behov i fokus. Dom försöker alltid hitta en lösning som kunden är nöjd med och uppfyller förväntningarna och syftet med föreläsningen och förfogar över några av Sveriges absolut bästa föreläsare! Som kund hittar vi alltid någon föreläsare som passar vårt syfte och önskemål. Talarforum guidar och stöttar alltid med det mesta kring föreläsningarna på ett föredömligt vis! Som kund känner vi oss alltid trygga med Talarforum och får alltid professionell support och service.

Thomas Jansson
Trollhättans Stad

Sök

Använd gärna vår avancerade sökning om ni vill kunna förfina sökningen efter föreläsare

Boka talare

Oavsett arrangemang får du alltid rådgivning från idé till genomförande.

Eventuppgifter
1
Kontaktuppgifter
2

Boka talare

Oavsett arrangemang får du alltid rådgivning från idé till genomförande.

Eventuppgifter
1
Kontaktuppgifter
2